Indrukwekkende ochtend
Na een krachtige opening door wethouder Bas van Leeuwen en een inleiding over het signaleren van financiële moeilijkheden bij werknemers bleek een verrassend groot deel van de aanwezigen ervaring te hebben met medewerkers waarbij loonbeslag werd opgelegd. Pedagoge en sociaal projectleider Noor Waardijk maakte duidelijk dat, om te voorkomen dat het zover komt, het cruciaal is om de signalen van geldstress bij medewerkers op tijd te herkennen. Vooral bij zogenaamde life events, zoals bijvoorbeeld de geboorte van een kind of ziekte van een partner, is het zaak alert te zijn. Werkgevers kunnen helpen door tijdig het gesprek aan te gaan en ervoor te zorgen dat ze naast hun medewerker staan in zijn of haar moeilijkheden.
Stress en depressie
Geldzorgen leiden vaak tot een reeks van problemen, waaronder gezondheidsklachten, chronische stress, depressie en verlies van werk. Dit werd nog eens onderstreept door het aangrijpende verhaal van ervaringsdeskundige Lilith Smidts-Lefever die zelf opgroeide in een gezin waarvan de alleenstaande vader simpelweg niet meer in staat was de juiste beslissingen te nemen om zijn situatie te verbeteren, laat staan voor zijn kinderen te zorgen.
Confronterende Serious Game
De deelnemers werden vervolgens op een ludieke en zeker niet aangename manier geconfronteerd met de gevolgen van schuldenproblematiek door middel van een serious game, verzorgd door Optimalistic. In dit interactieve spel kropen de aanwezigen in de huid van een gezin dat onverwacht te maken krijgt met verlies van werk en gezondheid, wat leidt tot schulden en armoede. De snelheid waarmee de problemen groter worden, de verwarrende administratieve ellende die zich aandient en de uitzichtloosheid van de situatie waren confronterend en invoelbaar.
Vragen en indrukken
Na dit indringende uur werd er door de zaal volop van gedachten gewisseld. Bij de vragen die het spel opriep, werden veel waardevolle tips gedeeld over hoe werkgevers hun werknemers kunnen ondersteunen. Dagvoorzitter Jan de Kramer sloot de bijeenkomst af met een aansporing om buiten de regels en procedures om vooral steeds een mens te blijven zien die hulp nodig heeft. Want zo eenvoudig is het vaak. En een medewerker die het gevoel heeft er niet alleen voor te staan, zal loyaal blijven en dubbel gemotiveerd zijn.
Kennisbank voor Werkgevers
Een belangrijk resultaat van dit evenement is de oprichting van een kennisbank voor werkgevers. Deze online bron bevat informatie en links naar relevante hulporganisaties, regelingen en mogelijkheden die werkgevers kunnen helpen bij het ondersteunen van medewerkers met geldstress. Zoals dagvoorzitter Jan de Kramer treffend opmerkte: “Het is niet aan werkgevers om de problemen van hun werknemers op te lossen, maar vooral om hen te steunen en verder te helpen.”
Wordt vervolgd in het voorjaar!
Het evenement ‘Werknemers met Geldstress’ is voor HATKA en de organiserende partners een succesvolle stap in het vergroten van de aandacht voor dit belangrijke maatschappelijke probleem. De betrokkenheid van de aanwezige werkgevers en professionals was voelbaar en hoopgevend. Dit drukte zich ook uit in de toezeggingen die gegeven werden om ook de vervolgbijeenkomst bij te wonen. Deze zal in april 2025 plaatsvinden.